Szigetszentmiklós Sakkegylet» Blog Archive » A sakkoktatás, mint logikai képességfejlesztés hatása az óvodában és a közoktatásban
Lantos Attila Dudás András Répási Zoltán Vígh Imre
csapatvezető csapattitkár oktató csapat koordinátor
70/775-2613 30/844-5173 70/367-8411 30/768-6742
lantosati@gmail.hu repa1003@freemail.hu vighim@gmail.com

 

 


A sakkoktatás hatásával eddig mindig a sportban elért eredményekkel kapcsolatosan foglalkoztak. Ma már a tanulmányt író Hardicsay Péter, a TF tanára és nemzetközi sakkmester 1983-ban megkezdett és tudományos, továbbá népszerűsítő kiadványokban is publikált kutatásainak és méréseinek köszönhető az a felismerés, hogy a sakk képességfejlesztő hatásai az élet minden területén hasznosíthatóak.
Milyen körben, mikor célszerű megkezdeni a sakkozást és hogyan kell azt csinálni?
Először még kisgyermekkorban, 4-5 évesen, a család segítségével célszerű megkezdeni a sakkal való ismerkedést. Mindez játékosan történik. A jó sakkoktatás mindig vidám, humoros, játékos és könnyed. A különböző korosztályok a sakk segítségével könnyebben egymásra találnak, a nemzedéki ellentmondások kevésbé jönnek elő.
Ma az óvoda megkezdése minden gyermek számára kötelező. Már itt, a nagycsoportban be lehet indítani a sakkjátékot. Erre erősít az otthon és a család. A korán sakkoktatásba bevont gyermek hamar lehagyja kortársait a mentális fejlődésben. Az iskolaérettséggel sem lesz a legkisebb gond sem. A Köznevelési Törvényben előírt hat esztendős korban megkezdhetőek a tanulmányok. A sakk több állandó és speciális képességet fejleszt egy időben. Néhány ezek közül: az akarat, az előrelátás, a figyelem, a memória, a problémamegoldás, a rendszerben történő gondolkodás, a versenyhelyzetben történő viselkedés és még hosszan sorolhatnánk. Mivel a sakk alapkompetenciái mindenki számára gyorsan elsajátíthatók, ezt az önkormányzatnak és az oktatáspolitikának is célszerű támogatni. Ez a humán erőforrásba történő befektetés közvetlenül történik és szinergikus előnyöket nyújt az egyénnek és a társadalomnak egyaránt.
A ma válságoktól kísért korának a legfontosabb problémája az információ megszerzése és kezelése. Az óvodában és a közoktatásban, továbbá a családban is fontos kihangsúlyozni, hogy a megtanult információkat egy sakkot tanult gyermek könnyebben és hajlékony gondolkodással kezeli. A gyermekek a sakk alapjainak segítségével játékos formában elsajátítják az életben előforduló helyzeteket és megtanulják meghozni az önálló, gyors és megalapozott döntéseket. Gondolkodásuk kombinációkra épül, kreatívak és innovatívak lesznek. A ma társadalmának pont erre, a komplex képességeken nyugvó tudásra van szüksége.
Ahol ezt a képzést, akár fakultációban elkezdik, az intézmény mintaiskolává válik és országosan ismertté lesz. A képzést jelenleg a szülőknek kell fizetni, de később pályázati lehetőségeket is célszerű igénybe venni. A foglalkozásokat csak szakképzett pedagógusok végezhetik, akik elfogadható szinten tudnak sakkozni. Ezen pedagógusok szakirányú továbbképzése a Nyugat Magyarországi Egyetemen 2013-ban indul. A képzés, mely 120 órás, két féléves, e sorok írója vezeti.
Készítette: Hardicsay Péter, a Magyar Sporttudományi Társaság Sakk és Sakkelméleti Bizottsága elnöke